Dráčci
EVALUACE ŠKOLNÍHO ROKU 2023/24
V letošním školním roce jsme pracovali s věkovou skupinou dětí od 3 do 5 let. Třídu navštěvovaly 4 děti s odlišným mateřským jazykem. Naše individuální práce se často ubírala směrem pomoci začlenit tyto děti do kolektivu česky mluvících dětí. Individuální práce byla úspěšná, děti již česky rozumí i komunikují. Na režim a prostředí si děti zvykaly dobře, bez obtíží. Ostatní nově příchozí děti zvládly adaptaci také velmi dobře.
Výchovnou a pedagogickou práci na třídě letos po celý školní rok provázelo logo „Z pohádky do pohádky“. Děti příjemnou formou a motivací ze světa pohádek rozvíjely své poznávací, sociální, mravní a komunikační schopnosti, dovednosti a návyky. Velký pokrok udělala celá skupina v řečových a jazykových schopnostech, kulturně estetických dovednostech. Zlepšila se pohybová zdatnost a motorika dětí. Tělocvičné a pohybové aktivity děti přijímaly velice vřele, byly jim přirozené a těšily se na ně. Pohybové hry nás provázely celým režimem dne a tematickými bloky po celý rok. Velice se vydařila besídka pro rodiče, která ukázala posun dětí ve všech oblastech výchovy a vzdělávání. Starší děti jsou již samostatnější a umí kooperovat s ostatními při hře i jiných činnostech. Dobře komunikují s dětmi i dospělými. Velký pokrok udělaly děti v oblasti sebeobsluhy.
Plánované akce během celého školního roku byly průběžně plněny a oživily výchovný proces.
KONCEPCE NA ŠKOLNÍ ROK 2024/25
Logo roku: „JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA, U DRÁČKŮ JE STÁLE PRIMA.“
Cíl: Nenásilnou formou seznamovat děti s prostředím MŠ, režimem školy, postupně se sžívat s kolektivem dětí a spokojeně procházet adaptačním obdobím.
Větší část třídy budou letos tvořit děti nově příchozí, proto se zaměříme hlavně na jejich adaptaci v novém prostředí.
Výchovná práce bude směřovat k postupnému rozvoji osobnosti dítěte, rozvíjení komunikace a sebeobsluhy dětí, osobnosti dítěte, rozvíjení emotivních prožitků v kolektivu. Zaměříme se na poznávání světa a přírody kolem nás, pozorování přírody během celého roku. Budeme rozvíjet dětská přátelství a budeme vycházet z individuálních potřeb a přání dětí. Připravíme dětem příjemné prostředí a velkou škálu činností rozvijejících jejich osobnost. Dětem budou předkládány promyšlené týdenní bloky nebo denní nabídky, činnosti vycházející z RVP pro předškolní vzdělávání.
Při výchovné práci s dětmi budeme spolupracovat s rodiči a v závěru roku jim připravíme program pod názvem „Zvířátka a veselé hraní“.
AKCE TŘÍDY - ŠKOLNÍ ROK 2024/25
Já a moji kamarádi:
„Hurá do školky“ – uvítání dětí, adaptace
„Ela a Tom“ – akce s rodiči na školní zahradě
Ovoce:
„Ovocné mlsání“ – příprava ovocných špízů
Zelenina:
„Zeleninu rádi jíme“ – ochutnávka, pohybová improvizace na hudbu P. Nováka, smyslové hry k poznávání zeleniny
Podzim přichází:
Tématické vycházky s pozorováním podzimní změn v přírodě
„Budka pro lesní zvířátka“
Barevný svět podzimu:
„Čarování s barvami“ – výtvarné hry s barvami, práce s listy, estetické a pohybové hry
Podzimní dary přírody:
„Barevný les“ – manipulační a psychomotorické hry, sběr a tvoření z přírodnin, výzdoba třídy přírodninami
Halloweenská párty:
Dětská slavnost, výzdoba třídy, dlabání dýní, poznávání kultur
Co by se dělat mělo, aby se nestonalo:
„Když kamarád stůně“ – seznamování se zdravým životním stylem a zásadami zdravé životosprávy, ochranou vlastního zdraví
Čertoviny a Mikulášoviny:
„Čertíku, Bertíku“ – veselé hry k odbourávání strachu, hudebně pohybové hry, výtvarné tvoření, nadílka v MŠ
Vánoční čas:
„Čekání na Ježíška“ – výzdoba třídy, vánočních ozdob, zdobení vánočního stromu na náměstí v Trutnově, pečení cukroví, výroba dárků, vánoční nadílka ve třídě
Modrá zima, bílý sníh:
Vycházky s pozorováním změn v přírodě, výtvarné hry s barvou
„Tanec sněhových vloček“ – hudebně pohybové improvizace
Sněhuláček panáček, zimní sporty:
„Radovánky na sněhu“ – hry a stavby se sněhem, závody na lopatách, pokusy se sněhem a ledem
Oblečení:
„Ustroj mě!“ – oblékání panenek i kamaráda, smyslové hry, výtvarné činnosti
Zvířata a ptáci v zimě:
„Za zvířátky do lesa“ – návštěva u krmelce
„Krmítko pro ptáky“ – jak se starat o ptáky na školní zahradě
Karnevalový rej:
Dětská slavnost, výzdoba třídy, tanec v maskách, soutěže
„Vynášení Morany“ – společná akce MŠ
Příroda se probouzí:
„Jaro našlo kytičku“ – jarní tématické hry a činnosti, tanečky, jarní tvoření, vycházky jarní přírodou, sledování změn v přírodě
Z pohádky do pohádky:
Čtení pohádek, dramatizace, seznamování s pohádkovými bytostmi a postavami
„Návštěva knihovny“
Zvířátka na dvorku:
Práce s obrázky a hry s barvou, přímé pozorování zvířat
„Staráme se o zvířátka“ – návštěva útulku
Velikonoce:
„Já jsem malý koledníček“ – příprava svátků jara, zdobení třídy, výroba jarních dárků, seznamování s tradicemi a zvyky, velikonoční koledy
Co jede kolem nás (doprava):
Seznamování s dopravními prostředky a značkami, pravidla bezpečnosti
„Vlaky a autobusy v Trutnově“ – návštěva nádraží, pozorování dopravy na větších kruhových objezdech
Kdo, co, čím?:
Seznamování se základními pracovními profesemi, pracovními nástroji a nářadím potřebným k práci
„U hasičů“ – návštěva hasičské stanice
Moje rodina:
„Den matek“ – výroba dárků, hudebně pohybové činnosti, rozhovory o rodině, výtvarné práce
Naše město Trutnov:
„Návštěva trutnovského centra“ – seznamování s historii města, návštěva parku
Sportujeme pro radost:
Seznamování s různými druhy sportů, popis obrázků, výtvarné ztvárnění
„Sportovní olympiáda“ – závody na školní zahradě s odměnamy
Zvířátka v ZOO:
Seznamování s exotickými druhy zvířat, hry a pohybové aktivity k tématu
Léto a volně žijící živočichové:
„Na louce a u rybníka“ – výlet s poznáváním živočichů v areálu Dolce u Trutnova
„Letní párty na školní zahradě“
Loučení se školním rokem, tanec, soutěže, občerstvené
„Zvířátka a veselé hraní: